
September 2, 2025 
Via Email 

Bradley Johnson 
Superintendent, Dehesa School District 
Bradley.johnson@dehesa.net 

 

Re: Your August 22, 2025 “Demand for Retraction and Correction” 

 

Mr. Johnson: 

East of 52 has reviewed your demand to retract or “correct” multiple articles within seven 
days. Respectfully, the demand rests on a fundamental misunderstanding of the First 
Amendment and California defamation law. 

First, defamation requires a provably false statement of fact. What your letter identifies are 
disagreements with characterizations, implications, and conclusions drawn from 
disclosed public records (including the District’s own audits, board packets, 
agendas/minutes, and your correspondence with auditors) and from multiple sources. 
Where a publisher sets out the underlying facts and links the documents, evaluative 
language and rhetoric are protected opinion under the “opinion-from-disclosed-facts” 
doctrine and California’s totality-of-the-circumstances test. See Milkovich v. Lorain Journal 
Co. (opinion from disclosed facts), Gregory v. McDonnell Douglas Corp., Baker v. Los 
Angeles Herald Examiner. Rhetorical hyperbole and satire on matters of public concern are 
likewise protected. See New York Times Co. v. Sullivan; Hustler Magazine, Inc. v. Falwell. 

Second, the fair-report privilege (Cal. Civ. Code § 47(d)) protects fair and true summaries of 
official proceedings and records—including independent audits and board actions. East of 
52’s articles accurately reflect those materials and, in many instances, publish and link the 
underlying documents in full so readers can evaluate the record directly. Where wording 
has been adjusted or context added, those are clarity edits, not concessions of falsity, not 
admissions of “reckless disregard,” and not endorsements of your preferred 
interpretations. 

Third, the law recognizes substantial truth (the “gist” or “sting” rule). The challenged 
statements were grounded in the documents and data available at the time of publication 
and, read in context, convey a substantially true gist. Disagreement with our conclusions—
or later movement of files on the District website—does not transform protected reporting 



into defamation. See Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps; Masson v. New Yorker 
Magazine, Inc. 

Fourth, the Superintendent is a public official. Any claim would require proof of falsity and 
actual malice—knowledge of falsity or serious subjective doubts about truth. See New York 
Times Co. v. Sullivan; St. Amant v. Thompson; Harte-Hanks Communications v. 
Connaughton. East of 52’s reporting relied on official records it linked, together with 
corroborating sources. That documentation defeats any assertion of actual malice or 
reckless disregard. 

Fifth, attempts to compel removal or chill coverage of public spending and school 
governance implicate California’s anti-SLAPP statute (Code Civ. Proc. § 425.16). If litigation 
is filed, East of 52 will promptly seek relief under § 425.16. Prevailing defendants are 
entitled to mandatory fee-shifting, the statute provides an immediate right to appeal, and 
discovery is stayed upon filing absent a court order (§ 425.16(g)). 

Bottom line: East of 52 stands by the reporting. Where limited editorial refinements have 
been made, they are clarity edits only—not retractions, not acknowledgments that your 
characterizations are correct, and not acceptance of the implications you assert. If you 
contend any specific sentence is factually false, identify it precisely and provide 
documentary proof—not disagreement with tone, not after-the-fact website changes, and 
not personal interpretations at odds with the underlying records. 

East of 52 appends its point-by-point responses below. 

ARTICLE: Method Musical Chairs: How Dehesa’s Enrollment Shuffle Fueled ADA 
Funding, Charter Growth, and Audit Flags  

 

QUOTE: “Resident Students Were Displaced”  

BJ Assertion: There are no facts to support this false statement which was made with 
reckless disregard for the truth. Every resident student has a legal right to attend Dehesa’s 
school and the District serves all eligible students who enroll in the school. Dehesa has 
never been “over capacity” and has not turned away any resident students that were legally 
entitled to enroll.  

East of 52 Response: Regarding “resident students were displaced”: this is a fact-based 
journalistic characterization, not a technical Education Code term. Our reporting relied on 
multiple consistent parent and student accounts and on publicly available 
enrollment/attendance information showing combined classes, classroom moves, and 
expanded independent-study options that changed residents’ day-to-day instruction and 
priority on campus. The sentence does not say any legally entitled resident was barred 



from enrollment. With multiple mutually reinforcing sources and no reason to doubt them, 
the statement is protected opinion from disclosed facts and substantially true in gist. As a 
public official, you bear the burden to prove falsity and actual malice. No correction or 
retraction is warranted. 

 

QUOTE: “Johnson, who oversees the Dehesa School District, earns at least a $253,000 
annual salary before tax-including benefits, generous healthcare package, and 
reportedly a "Me Too" clause (no ... not that #Me Too-the kind where every time 
someone else at the school gets a raise, he does too. MEE TOO! AKA what I call the 
Entitlement Clause-a provision that ensures his salary not only matches others' 
raises, but stays ahead of them. It's less "me too" and more "me first.").”  

BJ Assertion: The Superintendent’s contract is a publicly available record and it does not 
contain a “Me Too” clause. Moreover, it reflects that his salary is $245,000. Please see 
attached. The underlined portion above should be retracted as it is false and was published 
maliciously, or at a minimum, with reckless disregard for the truth.  

East of 52 Response: On compensation, our article addressed total pay and benefits, 
using public 2023 data (TransparentCalifornia.com) of roughly $252k; the ‘at least $253k’ 
phrasing conveyed total taxpayer-funded compensation, not base pay. 

On ‘Me Too’: the contract you provided grants parity benefits—district-paid health/welfare 
benefits and retiree health benefits on the same terms as certificated groups. Our ‘me-too / 
me-first’ phrasing is a journalistic characterization of that parity, particularly given our 
reporting that you have served under a waiver rather than holding a certificated credential. 
We did not claim a written salary-indexing clause in the contract; if salary tracking occurs, 
we have treated it as source-reported practice, given no such salary documentation for 
your position exists within the other salary information for the district, the sources reported 
that there was a mee too clause within, given the clause itself exists, reporting remains 
substantially true. We will clarify the wording, but no retraction is warranted. 

Exact replacement text: 

Johnson, who oversees the Dehesa School District, received about $252,000 in total 
compensation (pay + benefits) in 2023 (public records)— including a generous healthcare 
package, and reportedly a “Me Too” benefit (no...not that #MeToo—the same district-paid 
health & welfare coverage and the same retiree-health terms offered to certificated staff—
while he doesn’t hold an Administrative Services Credential and serves under a board 
waiver ...MEE TOO! AKA what I call the Entitlement Clause, Educators spend years working 
with kids, training, interning, and clearing credentials to qualify for those perks; a waiver 



short-circuits that path and then copies the benefits anyway. It reads like the HR version of 
a participation trophy: collect the prize just for showing up, meee toooo!!!). 

 

QUOTE: “and Children were going to school with no record of daily, or weekly 
attendance”  

BJ Assertion:  This is false. There is nothing in the audit that supports the false statement 
that no records of daily attendance were being reported.  

East of 52 Response: This fairly reports the audit findings: no maintained phone/absence 
log for 2023–24 (two logs produced during the audit were fabricated), late/mismatched 
verification, and monthly reports signed weeks or months late, leaving auditors unable to 
obtain sufficient, appropriate evidence to support the classroom-based ADA the District 
reported—≈$951,000 questioned. A reasonable reader understands “no record of daily or 
weekly attendance” to mean a failure to maintain verifiable daily/weekly documentation 
required to substantiate attendance. That is a fair and true report of an official proceeding 
(Cal. Civ. Code § 47(d)). No correction or retraction is warranted. 

 

QUOTE: “Families were told that this model would offer complete flexibility: students 
could attend in person, stay home, or do a mix of both. Fridays were designated as 
"Flex Fridays," with online only learning for all students. As long as students logged in 
or submitted assignments, they would be counted for funding purposes-even if they 
never stepped foot on campus that day. However, the audit later flagged this 
arrangement as noncompliant with state law, citing lack of approval and failure to 
meet instructional minute requirements.”  

BJ Assertion: Nowhere in the audit did it state that Dehesa failed to meet instructional 
minute requirements. In fact, the audit reflects that Dehesa complied with state 
instructional minute requirements. [See, Audit p. 75.] The author purposefully 
misrepresents the plain text of the audit that reads Dehesa was “compliant.”  

- Students participating in independent study programs generate ADA whether or not 
they step foot on the campus that day; ADA funding is based on a time-value 
accounting of completed student work. Please consult your counsel on this point. 
Public funds support enrollment and, once enrolled, programs of various kinds 
support students. “This arrangement” was not flagged in the audit as “noncompliant 
with state law.” [See, Audit attached.] The author purposefully, or with reckless 
disregard, reports enrollment fraud, where none exists. [The original Audit and the 



revised Audit are public records and are attached for your review and in support of 
fair and accurate reporting.]  

East of 52 Response: Our passage was about attendance accounting, not minutes. The 
Schedule of Instructional Time shows compliance with minute/day requirements; we will 
correct the sentence to reflect that. The audit separately identifies compliance failures in 
attendance reporting/documentation (including lack of prior CDE approval for digital 
teacher signatures and inadequate verification/evidence for portions of ADA). Those are the 
deficiencies our reporting addressed. No retraction is warranted. 

Text Changed: 

However, the audit later flagged aspects of this arrangement as noncompliant with state 
attendance-accounting requirements—citing the District’s lack of prior approval for digital 
teacher signatures and deficiencies in attendance verification and documentation—while 
the District’s instructional minutes were marked compliant. 

 

QUOTE: “These students operated under independent study contracts but were 
reportedly affiliated with other virtual charters like Cabrillo Point Academy and Pacific 
Coast Academy. Still, it appears their ADA was attributed to Dehesa.”  

BJ Assertion: Students enrolled in SoCal Scholars Academy were and are Dehesa students 
and thus ADA was attributed to Dehesa. Students attending separate local educational 
agencies (“LEAs”), like Cabrillo Point Academy and Pacific Coast Academy, claim ADA 
attributed to their respective charter schools. The author did not conduct due diligence 
and, instead, falsely reports enrollment fraud with no supporting evidence whatsoever. 
Dehesa did not reap any ADA funding for students while they were enrolled in other LEAs. 
Students can only be enrolled in one LEA at any given time, so there is no double dipping as 
falsely reported. Dehesa never received ADA funding for students who were not enrolled in 
Dehesa. 

East of 52 Response: Our reporting does not allege dual enrollment or ‘double dipping.’ It 
describes transfer pipelines in which families whose students had been with 
CPA/PCA/MVA/Method subsequently enrolled in a Dehesa-run program (e.g., SoCal 
Scholars Academy). Once enrolled at Dehesa, ADA was attributed to Dehesa—which your 
letter itself confirms. The phrases ‘reportedly affiliated’ and ‘it appears’ reflect source 
accounts and the observable enrollment shuffle; they do not claim that students were 
simultaneously enrolled in multiple LEAs. Accordingly, no correction or retraction is 
warranted. 



 

QUOTE: “Falsified attendance records: Students were marked as independent study 
despite attending in person.”  

BJ Assertion: This statement reports that students being identified as enrolled in 
independent study programs cannot attend in-person classes. This is a false conclusion. 
Students are allowed to be on independent study and attend in person. Independent study 
does not mean students have to remain remote one hundred percent of the time. This 
statement reports legal acts as constituting attendance fraud. This statement is 
purposefully false and defamatory to the District and Superintendent Bradley Johnson who 
is referenced as the head of District leadership and involved with enrollment.  

East of 52 Response: The audit states two phone/absence logs were fabricated, required 
documentation was missing/late, and entries were re-coded, including classroom-based 
program entries appearing under independent study before later manual corrections. Our 
line captures that the category used for funding claims did not match what the 
contemporaneous records supported. Independent study can include on-campus 
interaction; our point is the unreliable/altered accounting, exactly as the audit reports. No 
correction or retraction is warranted. 

 

QUOTE: “$950K in questioned ADA: The district misreported in-person students as 
independent study, inflating attendance-based funding.”  

BJ ASSERTION: The District did not misreport in-person students as independent study nor 
did they inflate attendance-based funding. Students are allowed to participate in 
independent study and attend in person. This misleads the public into believing leadership 
is guilty of major financial misconduct and such statement is defamatory to the District 
and Superintendent Bradley Johnson, who is referenced as the head of District leadership 
and involved with enrollment.  

East of 52 Response: Auditors questioned ≈$950,000 in ADA due to noncompliant or 
unavailable documentation, fabricated logs, and misclassification/re-coding of attendance 
entries. Describing that as “misreported … inflating attendance-based funding” is a fair 
report and reasonable inference from the audit. This does not claim IS students cannot be 
on campus; it addresses the reporting category used to claim ADA. No correction or 
retraction is warranted. 

 



QUOTE: $171K in ratio-based ADA overclaims: Dehesa knowingly exceeded teacher-
student ratios and claimed the funding anyway.”  

BJ ASSERTION: The District did not knowingly exceed independent study ratios. This 
calculation was completed after the unaudited actuals were completed.  

East of 52 Response: The audit calculates approximately $171,000 in overclaimed ADA for 
independent-study ratio noncompliance. Whether the calculation occurred after 
unaudited actuals is immaterial; compliance is required during the year. Given the clarity of 
the statutory ratios and leadership’s duty to ensure compliance, our conclusion is that 
leadership knew—or at minimum should have known—it was out of bounds. No retraction 
is warranted. 

Text edited: 

$171K in ratio-based ADA overclaims: Dehesa exceeded independent-study teacher-
student ratios under state law, and the audit calculated the overclaim. Given how clear 
those ratios are, leadership knew—or, at minimum, should have known—they were out of 
bounds. 

 

QUOTE: “Multiple sources confirmed that internal administrative decisions allowed 
these programs (local and remote enrollment) to operate under Dehesa's banner 
without clear authorization and approval from the county and state, resulting in 
inflated attendance numbers and enhanced state funding.”  

BJ ASSERTION: The District operated all programs within legal parameters and secured all 
required approvals and authorizations for its programs. All ADA calculations for students 
participating in independent study met legal requirements. To report fraudulent practices 
claiming “inflated attendance numbers” is reckless. The audit does not support this 
assertion. The District is not operating illegal programs.  

East of 52 Response: The audit identifies approval/compliance deficiencies (e.g., no prior 
CDE approval for digital teacher signatures; fabricated/absent logs; untimely/mismatched 
verification; insufficient evidence to support portions of reported ADA), followed by post-
hoc “corrections.” Our sentence refers to required approvals/compliance steps for how the 
programs were run and reported, not to the legality of the programs’ existence. From those 
findings, it is a fair inference that reported ADA overstated attendance relative to what 
compliant documentation would support. No correction or retraction is warranted. 

 



QUOTE: “Some sources interpret Dehesa's absorption of Method Schools and Method 
Sports Academy students as a strategic rescue maneuver-one that allowed a failing 
charter and its unrecognized spinoff to operate under Dehesa's umbrella while 
Dehesa reaped ADA for both local and remote students.”  

BJ ASSERTION: Dehesa did not reap any ADA for students while they attended Method 
Schools and Method Sports Academy. Students attending separate LEAs, like Method 
Schools and Method Sports Academy, have their own ADA attributed to their respective 
schools. The author falsely reports enrollment fraud with no evidence. Students can only 
be enrolled in one LEA at any given time so there is no double dipping as falsely reported. 
Dehesa never received ADA for students who were not enrolled in Dehesa.  

East of 52 Response: This line is expressly source-attributed interpretation. It does not 
allege dual enrollment. It captures that students previously at Method/Method Sports (or 
similar charters) moved into a Dehesa program and, once enrolled there, ADA accrued to 
Dehesa—how LEA enrollment works. Terms like “absorption,” “rescue maneuver,” “failing,” 
and “spinoff” are evaluative characterizations on a matter of public concern, grounded in 
disclosed facts. No correction or retraction is warranted. 

 

QUOTE: “But in Dehesa, the inverse occurred: charter programs were prioritized, and 
resident students were displaced to asynchronous education.”  

BJ ASSERTION: This is false. Dehesa did not “displace” any resident students due to the 
addition of a new program. No students were prohibited from attending in-class 
instruction. There are no facts to support this false statement which was made with 
reckless disregard for the truth. Every resident student has a legal right to attend Dehesa’s 
school and the District serves all eligible students who enroll. Dehesa has never been “over 
capacity” and has not turned away any resident students that were legally entitled to 
enroll. No students were ever prohibited from attending in-class instruction. No students 
were required to enroll in asynchronous education programs.  

East of 52 Response: We do not claim residents were barred from campus or required to 
be 100% asynchronous. We reported what parents and students described (combined 
classes, IS/async options, Flex days) and what records reflect: programmatic choices that 
prioritized charter-linked programming and, in effect, displaced resident students toward 
asynchronous/online instruction relative to their prior daily experience. Protected 
characterization from disclosed facts. No correction or retraction is warranted. 

 



QUOTE: “So to claim-via ocean, island, or imagination-that San Diego and Los Angeles 
counties are immediately adjacent isn't just false. It appears to be a deliberate 
distortion designed to manipulate ADA (Average Daily Attendance) numbers and 
funnel public funds through Dehesa under the guise of online independent study 
charter school networks, very suggestive of old patterns.”  

BJ ASSERTION: This statement is false and made with reckless disregard for the truth. 
Dehesa, through its Superintendent, requested an opinion from an independent auditor, 
Wilkinson, Hadley, King & Co., whether or not it could enroll and collect independent study 
apportionment for students that resided in Los Angeles County. [See, publicly available 
letter that you had in your possession when the article was written.] The independent 
auditor replied that this was authorized. Specifically, she stated, “In performing our audit 
procedures, we would consider the two counties adjacent and as such would not identify 
any students enrolled from Los Angeles County as unallowable for purposes of reporting 
ADA.” [See attached response which you also had in your possession.] To report that this 
practice amounted to fraud is reckless. Dehesa’s receipt of ADA funding for a student 
participating in the independent study program who resides within Los Angeles County is 
not illegal. If it was not serving the student, that would be a different scenario. All practices 
have been reviewed and verified in accordance with applicable legal requirements and 
independent auditor standards. Please review the Education Code sections cited by the 
auditor for full and accurate reporting.  

East of 52 Response: East of 52 published—and linked in full—the Superintendent’s 
request to the auditor and the auditor’s reply so readers could review the underlying 
materials directly. The governing rule for independent-study apportionment requires the 
pupil to reside in the claiming county or a contiguous California county. Los Angeles 
County is not contiguous to San Diego County. Full stop. An auditor’s informal letter 
“considering” them adjacent does not amend the Education Code or the K–12 Audit Guide, 
and it does not change the statutory geography on which our analysis relies. For the record, 
nor does any auditor correspondence “legislate” East of 52’s opinion or commentary; 
editorial conclusions drawn from disclosed facts and law are protected speech under the 
opinion-from-disclosed-facts doctrine and California’s fair-report privilege. 

The challenged sentence (“appears to be a deliberate distortion… very suggestive of old 
patterns”) is commentary drawn from disclosed facts and law, not a hidden-fact 
accusation. East of 52 set out the materials (including your letter and the auditor’s reply) 
and then offered an evaluation that readers could judge for themselves. Under controlling 
doctrine (opinion from disclosed facts; substantial truth; California’s fair-report privilege for 
official records), such value-laden characterization is protected speech on a matter of 



public concern. As a public official, the Superintendent would bear the burden to prove 
falsity and actual malice; East of 52 relied on the statute/guide and on the very documents 
it linked, which defeats any malice theory. 

East of 52’s conclusions were formed and held in good faith at the time of publication after 
reviewing the governing statute/audit guide, the District’s audits and board materials, and 
the Superintendent’s own correspondence—all of which we disclosed and linked. The 
actual-malice standard requires knowledge of falsity or serious subjective doubts about 
truth; it is not met where a publisher believes its reporting and sets out the underlying 
record for readers to assess. East of 52 did not entertain serious doubts nor ignore contrary 
materials; to the contrary, the publication presented those materials in full and then 
offered commentary grounded in them. There is, therefore, no actual malice and no 
reckless disregard. 

Accordingly, no correction or retraction is warranted. 

To further exemplify East of 52’s commitment to transparency and accuracy, the 
publication has initiated an external peer-input process. East of 52 has reached out to 
professional bodies and government-audit practitioners—including the Association of 
Certified Fraud Examiners (ACFE), Association of Local Government Auditors (ALGA), The 
Institute of Internal Auditors (IIA), California Society of Certified Public Accountants 
(CalCPA), National Association of State Auditors, Comptrollers and Treasurers (NASACT), 
FCMAT, and independent CPA firms with governmental-audit practices—to solicit 
methodological feedback and limited-scope peer review of our articles’ descriptions of 
audit findings, attendance-accounting standards, and statutory references, and evidence 
cited in the articles. This outreach is intended to validate that East of 52’s reporting is 
accurate, fair, and consistent with legally protected commentary. Any substantive input 
received will be documented and cited; no endorsement by any organization is implied, 
and editorial judgments remain independent. 

 

QUOTE: “This is an example of kind of reasoning Johnson is using to justify enrolling 
thousands of out-of-county students..”  

BJ ASSERTION: This rationale is not being used for thousands of out-of-county students. 
Publicly available data prior to June 30, 2025 is available that illustrates Dehesa’s 
enrollment, which the author did not bother to reference. Dehesa has enrolled and served 
51 out of county students.  

East of 52 Response: We are critiquing reasoning at scale across Dehesa-authorized 
charters, not the narrow count of out-of-county students physically on the K-8 campus. 



Your “51” refers to that narrow subset; “thousands” refers to the districtwide charter-
managed footprint. That context is clear from the article’s comparison (approximately 100 
resident students vs. a charter network in the thousands). Substantially true in context. No 
correction or retraction is warranted. 

 

QUOTE: “More telling, as of the writing of this article, Johnson does not appear on the 
California Commission for Teacher Credentialing website, suggesting he lacks the 
REQUIRED qualifications per Ed Code to even serve as a superintendent.”  

BJ ASSERTION: The San Diego County Office of Education waived this requirement 
pursuant to Education Code section 35029. This waiver is referenced in Superintendent 
Johnson’s Board approved contract at paragraph 13. [See attached.] The contract was 
agendized and Board approved at a public meeting. 
[https://dehesasd.net/files/page/824/August_28__2024_Board_Agenda__3_.pdf] In 
addition, the San Diego County Office of Education completed and filed a form for a 
temporary certificate under CTC code SC1A referencing Education Code section 35029. 
This is also a publicly available document. A copy is attached for your ease of reference.  

East of 52 Response: Our sentence accurately reflects the public CTC lookup at the time 
of publication and our CPRA confirmation—that you do not hold an Administrative Services 
Credential, nor any educator credential issued by the CTC. The wording “suggesting he 
lacks the required qualifications per Ed Code” addresses the credential ordinarily required; 
it does not assert that you are unlawfully serving. We recognize that a local board may 
waive credential requirements under Ed Code § 35029, but a waiver is not the credential 
itself. The record reflects a black-and-white fact: you do not hold an Administrative 
Services Credential and do not hold any CTC-issued educator credential while serving 
under a waiver. Our statement concerns qualifications and transparency—and is a fair 
inference from the public record we reviewed. If you provide a current Administrative 
Services Credential or other CTC-issued educator credential, East of 52 will update the 
article to reflect that evidence. At this time, by your own acknowledgment, you hold neither 
credential and are serving under a board waiver. No correction or retraction is warranted. 

 

QUOTE: “But in Dehesa, the inverse occurred: charter programs were prioritized, and 
resident students were displaced to asynchronous education.”  

BJ ASSERTION: This is false. Dehesa did not “displace” any resident students due to the 
addition of a new program. No students were prohibited from attending in-class 
instruction. Independent student can be synchronous. There are no facts to support this 



false statement which was made with reckless disregard for the truth. Every resident 
student has a legal right to attend Dehesa’s school and the District serves all eligible 
students who enroll in the school. Dehesa has never been “over capacity” and has not 
turned away any resident students that were legally entitled to enroll. No students were 
ever prohibited from attending in-class instruction. No students were required to enroll in 
asynchronous education programs.  

East of 52 Response: Our sentence does not claim residents were barred from in-person 
classes or required to be 100% asynchronous. It reports what parents and students 
described and what records reflect: programmatic changes (combined classes, IS/Flex 
options, including online modalities) that prioritized charter-linked programming and, in 
effect, displaced resident students toward asynchronous/online instruction compared to 
their prior day-to-day experience. That is a protected, context-based characterization 
grounded in disclosed facts and official records. As a public official, you bear the burden to 
prove falsity and actual malice. No correction or retraction is warranted. 

 

QUOTE: “Also, he was not granted an official waiver or emergency permit by the CTC.”  

BJ ASSERTION: This is a false statement that is asserted maliciously or, at a minimum, with 
reckless disregard for the truth. In addition to the local governing board waiving the 
“required” credential under Education Code section 35029, the San Diego County Office of 
Education completed and filed a form for a temporary certificate under CTC code SC1A 
referencing Education Code section 35029. [Please see response above and public records 
attached.]  

East of 52 Response: This appears in a clearly labeled open letter from parents. It 
addresses action by the CTC. A superintendent waiver is adopted by the local board (Ed. 
Code § 35029) and the county may issue a Temporary County Certificate; the CTC did not 
issue you a credential, waiver, or emergency permit. That is exactly what the sentence says. 
The open letter critiques transparency and qualifications; it does not allege unlawful 
service. No correction or retraction is warranted.  

Clarification for readers: 

The parents’ Open Letter questions credentials. The district is using the waiver path: a 
governing-board waiver (Ed. Code § 35029) and a Temporary County Certificate from the 
San Diego County Office of Education. East of 52 is not the author of the Open Letter 
(which we thought was very apparent) and confirms—based on CPRA responses—that Mr. 
Johnson does not hold an Administrative Services Credential or any CTC-issued educator 



credential. Links to the CPRA responses and relevant CTC lookup records are provided 
within the article. 

 

QUOTE: The article title “Superintendent In One-School District Paid $2,522 Per 
Student Without Required Credential”  

BJ ASSERTION: This is false. Dehesa served closed to 400 students at the time of this 
article, and the pay per student is inaccurate. This information is publicly available at 
[https://www.cde.ca.gov/ds/ad/filesenrcensus.asp].  

East of 52 Response: The headline’s per-student figure uses the resident, on-campus K-8 
enrollment (approximately 94) for Dehesa’s single district school. That is the population the 
locally elected board exists to serve, and it is the denominator expressly used in our 
analysis. Your ‘~400 served’ number folds in program students outside the resident 
campus population; that’s a different metric. Using a clearly defined denominator is 
standard in public-finance reporting. 

The credential portion accurately reflects that you do not hold an Administrative Services 
Credential and are serving via a board waiver—a point of qualification and transparency the 
article is entitled to critique. No correction or retraction is warranted; a methodology 
notation has been added to the article. 

NOTE ADDED TO FOOT OF ARTICLE:  

Methodology: per-student figure uses approximately 94 resident K-8 students enrolled on 
Dehesa’s campus in the referenced year; charter/partner program headcounts are 
excluded from this calculation. 

 

QUOTE: “A Tiny School District In Rural East San Diego County Is Paying A $252,000 
Salary To A Superintendent Overseeing Fewer Than 100 Students.”  

BJ ASSERTION: This is false. The Superintendent’s salary is $245,000 and the district 
served just under 400 students in 2024-2025. This information is publicly available at 
[https://dehesasd.net/files/page/824/August_28__2024_Board_Agenda__3_.pdf].  

East of 52 Response: Our headline’s dollar figure reflects your total pay and benefits 
(approximately $252,000) from public compensation data; your $245,000 figure is base 
salary from your contract. The headline’s ‘fewer than 100 students’ refers to resident, on-
campus K–8 enrollment (~94) at Dehesa’s single school, not to districtwide 
charter/program counts. Using a defined denominator in a headline is standard practice. To 



avoid quibbling over terminology, we will adjust ‘salary’ to ‘total compensation’. No 
correction to substance is warranted. 

 

QUOTE: “That means every hiring decision, contract approval, and financial action 
taken by the district runs through a closed loop of family control.”  

BJ ASSERTION: Every hiring decision, contract approval and financial action taken by the 
District is made publicly in accordance with the Brown Act This statement is made with 
reckless disregard for the truth.  

East of 52 Response: This is a governance characterization, not an allegation of Brown Act 
violations. “Closed loop of family control” is opinion based on disclosed family ties and 
voting dynamics. Brown Act compliance (agendas, open votes) does not address whether 
decision-making is concentrated within a small, related group. Public-official standard 
applies. No correction or retraction is warranted. 

 

QUOTE: “This is the story of how Dehesa School District - a tiny, one-school district 
east of El Cajon - inflated its budget, lost its way, and now finds itself on the brink of 
financial collapse and a possible state takeover..”  

BJ ASSERTION: There is no evidence to support the statement that Dehesa inflated its 
budget. Nor is there any evidence to support the false statement that Dehesa is on the 
“brink of financial collapse and a possible state takeover.” The San Diego County Office of 
Education reviews Dehesa’s two interim financial reports every year, as well as Dehesa’s 
estimated actuals, budget, unaudited actuals and audit reports. Within at least the last five 
years no response has been received from the San Diego County Office of Education 
stating that Dehesa has inflated its budget or that it is in such financial condition that state 
takeover is possible or that it is on the brink of a financial collapse. Nor has any of the 
District’s audits included these statements. Responsible reporting would not have made 
this reckless statement in disregard for available facts.  

East of 52 Response: This is protected commentary grounded in Dehesa’s own records 
(attendance-accounting noncompliance, questioned ADA, ratio overclaims, and multi-year 
enrollment decline). We did not report that County/State has declared “budget inflation” or 
initiated takeover; we reported risk based on the district’s audited deficiencies. The fact 
that filings are reviewed does not negate the audits. No retraction is warranted. As a clarity 
accommodation, we will use the wording below. 

Text change:  



… This is the story of how Dehesa School District — a tiny, one-school district east of El 
Cajon —overstated attendance-based revenue claims according to its own audit, lost its 
way, and now faces material fiscal risk if the questioned ADA is upheld—risk that could 
prompt heightened county oversight. It's also a story of what happens when a district's 
leadership forgets who it's supposed to serve. 

 

 

QUOTE: “A $68,500 legal settlement payable is carried over from a prior year with no 
public explanation.”  

BJ ASSERTION: This is a false statement made with reckless disregard for the truth. This 
settlement was Board approved in 2021. Here is a link to the minutes where the Board 
reported out from closed session. 
(https://drive.google.com/file/d/18LlBPD5b5rameITSusUUrUusw5hyfQgL/view)  

-  The Settlement Agreement is also public record if the author had bothered to 
request it. [Please see attached.] Any and all settlements have been Board 
approved.  

East of 52 Response: Your “if the author had bothered…” reply underscores our point: the 
audits and public-facing materials provided no readily accessible explanation of the year-
over-year $68,500 legal-settlement payable. A brief closed-session report-out or a contract 
obtainable only via targeted digging/CPRA is not the same as a clear explanation in posted 
materials. Our statement concerns accessibility, not the existence of a document 
somewhere. No retraction is warranted. 

Text correction: 

$68,500, carried forward. No clear, public-facing explanation. Parents asked in open 
meetings and, by their account, hit a wall. The ‘why’ finally surfaced only after a document 
dig. Public access shouldn’t require archaeology. 

 

QUOTE: “As of July 2025, neither the 2023 nor 2024 audits are posted on the district’s 
website or through public databases.”  

BJ ASSERTION: This is a false statement made with reckless disregard for the truth. 
Dehesa’s audit for 2022-2023 was posted on the 12/13/23 agenda. Dehesa’s audit for 
2023-2024 was posted on the 4/9/25 agenda. Dehesa’s revised audit was posted on the 



5/14/25 agenda.  2022-2023 Original Audit 
[https://dehesasd.net/files/page/802/December_13__2023_Agenda.pdf] 

 2023-2024 Original Audit
[https://dehesasd.net/files/page/832/April_9__2025_Board_Meeting_Agenda__1_.pdf]

 2023-2024 Revised Audit
[https://dehesasd.net/files/page/832/May_14_2025_Board_Meeting_Agenda__2_.pdf]

These audits were agendized pursuant to the Brown Act and presented at public meetings. 

East of 52 Response: At the time of publication, the audits were reachable only by digging 
through board-meeting packets. The Audits page shows last modified 7/16/2025—the day 
after our story—when those links appeared. Brown Act agendizing inside a packet is not the 
same as posting on the Audits page or in a public repository. The statement was 
substantially true as published. No retraction is warranted; minor clarifications are 
provided. 

Text added for Clarification: 

As of July 15, 2025 (publication date), the 2024 audit was not posted on the district’s Audits 
page; available copies were buried in board-agenda packets. 

QUOTE: “Additionally, board meeting agendas are posted – but the actual minutes and 
outcomes of votes are not available online. This undermines transparency and leaves 
the public unable to verify decisions made on their behalf.”  

BJ ASSERTION: This is false. All meeting minutes and outcomes of votes are available 
online and approved in subsequent board meetings. The public is able to verify decisions 
made at board meetings. This statement is made without regard for the truth. Please see 
[https://dehesasd.net/District/Department/2-Governing-Board/111-Board-Agendas-
Packets.html]. Agendas can be viewed by year by using the navigation tool on the left side 
menu  

East of 52 Response: this is about accessibility. As of publication, Dehesa did not 
maintain a dedicated, readily accessible minutes archive; minutes/vote outcomes were 
embedded inside agenda PDFs, not surfaced in a way an ordinary parent could easily find 
and search. To avoid a hyper-literal reading, we will clarify as below. The transparency 
concern remains. 

Text changes: 



Additionally, while board packets exist, Dehesa does not maintain a dedicated, readily 
accessible online archive of approved minutes and vote outcomes; instead, they’re 
embedded inside agenda PDFs—leaving the public to sift through documents to verify 
decisions. 
So while audits or minutes may have been posted somewhere, that is not the same as 
transparent, easy public access without a scavenger hunt. 

Pursuant to your demand for “equal prominence,” East of 52 will publish an equal-
prominence follow-up by 5:00 p.m. Pacific Time on Wednesday, September 3, 2025. That 
piece will (i) identify any minor clarity edits we have made, (ii) link the source materials 
referenced for each point, if not already done so, and (iii) make plain that audits, your 
adjacency correspondence, and the auditor’s reply were already published and linked in 
full in the original coverage and therefore are not being re-posted as “new” material. As 
with all East of 52 work, the article will reflect the publication’s independent editorial 
judgment, including any forms of protected commentary on matters of public concern. 

To avoid any doubt: this equal-prominence piece is a courtesy and clarification, not a 
retraction, not a concession of falsity, and not an adoption of your interpretations. 

Finally, East of 52 reminds you that any attempt to use litigation to suppress reporting on 
public spending and school governance will be met with a special motion to strike under 
California’s anti-SLAPP statute (Code Civ. Proc. § 425.16). Prevailing defendants are 
entitled to mandatory fee-shifting; an adverse ruling is immediately appealable (§ 
425.16(j)); and discovery is stayed absent court order during that process (§ 425.16(g)). You 
may also wish to consider the well-documented Streisand Effect: efforts to silence 
coverage predictably amplify the public’s interest in it. East of 52 will not be chilled. 

Respectfully, 

Lizzie Bly (LEGAL PERSON) 
Editor & Owner, East of 52 




